A fizikai test csatornái – a sroták


A testünket behálózzák a sroták, csatornák. A Sushruta Samhita szerint 16, a Charaka Samhita szerint 12 csatorna van (valójában 17). Tibeti ájurvédikus orvosok 84000 srotáról (létfontosságú anyagokat, energiákat és információkat áramoltató vezetékről) beszélnek. Ebben már (a 72900 nadi, az összes artéria, véna, hajszálér, mikrokapilláris, nyirokér is) benne van. Az ájurvédában más elnevezéssel is illetik a srotákat (sira, dhamani, rasajani, rasavahini, nadi, pathin, marga, shariracchidra, samvritasamvrita, sthana, panthanas, sarana, ashyaja).
A szervezetet behálózó csatornákon keresztül – a hasonló hasonlót vonz elve alapján– áramlanak a doshák (a biológiai és lelki folyamatokért felelős működő értelem, az elemek állandóan mozgó dinamikus egyensúlya), a dhatuk (testszövetek), a malak (kiválasztásra kerülő káros anyagok) –látható szinten– a test különböző szerveihez, és láthatatlan módon a sejtekhez, molekulákhoz, atomokhoz, valamint a szubatomi részecskékhez. 
A sroták alakja attól függ, hogy milyen feladatot kell ellátniuk. Lehetnek hengeres, mikroszkopikusan kicsi és vékony (anu), nagy, hosszúkás (dirgha) és elágazó formájúak, durvaanyagi (sthula) és finomanyagi (sukshma), érzékelhető és láthatatlan, külső (bahya: két orrlyuk, két fül, két szem, a száj, a húgycső, a végbél, a tejelválasztó mirigyek, a mell és a méhnyak) és belső (abhyantra) vezetékek. Vannak anyagfelvételt irányító sroták (levegő, táplálék, vér szállítása) és salakanyagot eltávolító csatornák (széklet, vizelet, verejték). Színük a bennük áramló testszövetek, doshák és malak típusa szerint alakul. A vata csatornák (idegek) feketék, a pitta csatornák (nyirokerek) sárgás színűek, a kapha csatornák (bizonyos nyirokerek) fehéres színűek, a rakta csatornák (artériák, vénák) vörösek. Sroták találhatók vénák (sira), artériák (rasajani), kapillárisok (rasavahini), prána csatornák (nadi), átjárók (pantha), durvaanyagi csatornák (Marga), testhajlatok (sharirachidra), nyitott és zárt csatornák (samvritasam- vrita), testnyílások (sthana), valamint finom-és durvaanyagú tartályok (ashaja) közelében.
A sroták részei: nyitó pont (mukha), gyökerek (mula), csatornák (marga) és áramló anyag (vajabhava). Ha a csatornákban hömpölygő biofizikai, biokémiai, bioelektromos, biomagnetikus, pszichikai, valamint mentális energia-és információáradat akadálytalanul eljut a szervek szöveteihez, sejtjeihez, atomi és szubatomi részecskéihez, akkor jó egészség, Sukha (boldogság, egészség) jelentkezik (a szanszkrit szó értelme nyitott csatorna). Ha a csatornában – emésztetlen anyagi, lelki vagy mentális táplálék (asatbhya/asatmya bhojana), túlzott (atipravriti) vagy akadályozott áramlás (samga), lokalizált dilatáció (sira granthi) vagy elzáródás (vimarga gamana) miatt – áramlási hiba (srotorodha) szakítja meg a megfelelő szöveti anyagcserét, akkor a doshak, dhatuk és malak visszafolyása helyi jellegű ama-lerakódások kialakulását eredményezheti, ami a sroták károsodása mellett azoknak a szöveteknek a károsodásával is jár, amelyeken azok áthaladnak. 
A kiegyensúlyozatlan dosha továbbgyűrűző hatása a szervezetben egy másik dosha harmóniavesztését is okozhatja, ami akadályozhatja vagy megfordíthatja a csatornában áramló durva-és finomanyagi információk áradási irányát. 
A szanszkrit elnevezés, Dukha (nem pusztán testi jellegű boldogtalanság, betegség) jól szemlélteti, hogy a zárt (elzáródott) csatorna miatt fejlődik ki a betegség valamennyi formája a fizikai testen éppúgy, mint az energiatesten, az asztrál- vagy a mentáltesteken. 


Forrás: Késmárki László: Indiai akupresszúra Marmapresszúra és marma-jóga Ankh Kiadó 2012.






Megjegyzések